A lean egy olyan vállalatirányítási módszer, amelynek alkalmazásával radikálisan csökkenthető a kivitelezési idő, növelhető az ügyfélelégedettség és jóval termelékenyebbé tehető a cég. A lean önmagában „soványat” jelent, amely tökéletesen utal a menedzsment egyik legfontosabb elvére: a felesleges munkafolyamatok csökkentésére. Milyen elvek alapján működik a lean menedzsment és milyen általános előnyei vannak? Az alábbi cikkben erről tudhatsz meg többet!
Ha nagyon egyszerűen akarjuk megfogalmazni a lean menedzsment lényegét, akkor mondhatjuk, hogy a lean elvek alapján működő cégek törekednek a felesleges munkafolyamatok kiküszöbölésére. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, a lean menedzsment alapján működő cégek igényfelméréssel nyitják a munkafolyamatokat.
Az igényfelmérés többnyire közvetlenül a helyszínen történik, amelynek köszönhetően könnyebben feltérképezhető a valódi szükséglet. A tárgyalás során azokra a feladatokra összpontosít, amely valóban értéket teremt, minden mást igyekszik hárítani. Azokat a folyamatokat, amelyek nem teremtenek értéket, nem realizálnak profitot, a lean veszteségként könyveli el. Törekszik ezeket a folyamatokat megszüntetni, a felesleges munkafolyamatokat kiküszöbölni. Így, hogy a cég nem végez felesleges munkát, a ciklusidők rövidülnek, így az egyrészt nő az ügyfélelégedettség, másrészt több munkát képes vállalni a cég. A termelékenység, hatékonyság akár a duplájára, triplájára is növekedhet!
Ezzel párhuzamosan tűpontosan meghatározza azokat a feladatokat, erőforrásokat, eszközöket, amelyre szükség van, valamint időt társít hozzá. Az erőforrásokat úgy szabja meg, hogy a vásárló folyamatosan, maximálisan ki legyen szolgálva.
A project indítását követően a monitorozás nem áll meg – állandóan keresik azokat a részfeladatokat, amelyek szükségtelenek, ezzel növelve az agilitást.
Az optimalizált működés eredménye, hogy a cég jóval több munkát tud vállalni, amellett, hogy nő az ügyfélelégedettség. A vállalat kevesebb selejtet termel, kisebb adminisztrációs munkával kell számolnia és szorosabb ügyfélkapcsolat alakul ki. A lean menedzsment egyik kiemelkedő szemlélete, hogy bármilyen feladatot végez, azzal értéket teremt, amiből nem csak a cég, de mindenki profitál. Tulajdonképpen win-win megállapodásokra törekszik, ezzel biztosítva a hosszútávú sikeres működését.