Az agilis vezetés szemlélete egyre népszerűbb a cégvezetők körében, azonban mint minden irányelv esetében, itt is megjelent néhány tévhit, amit itt az ideje eloszlatnunk! Kétségkívül, ahogy a neve is mutatja, az agilis vezetés irányelvei alapján működő cégek hatékonyan működnek, az ügyfélelégedettség pedig kimagasló. Azonban fontos leszögezni, hogy a már korábban bemutatott agilis elvek alapján működő cégek ugyanolyan keményen megdolgoznak a sikerért! Ezúttal összeszedtünk néhány gyakran felmerülő tévhitet az agilis menedzsment kapcsán.
1.Elhanyagolható a dokumentáció?
Természetesen nem. A dokumentáció, bármilyen irányelvek alapján működik is a cég, elkerülhetetlen. Képzeld csak el, mekkora káosz lenne dokumentáció, visszakövethetőség nélkül. Különbség valóban van, hiszen csak a legfontosabb dolgokat dokumentálják, így könnyebben visszakövethetőek a munkafolyamatok.
2.Kevesebb a munka?
Az agilis vezetés irányelveit követve nem a tényleges munka mennyisége csökken, hanem azok a tevékenységek szüntethetőek meg, amelyek a hatékony munkát gátolják. Felesleges munkafolyamatok, duplán elvégzett feladatok, félreértésből adódó tevékenységek, hosszas, nem átgondolt megbeszélések és még sorolhatnánk. Ezek helyett, a cég olyan feladatokat lát el, amelyek hasznosak, előre visznek, gyorsítják a kivitelezést.
Tegyük fel, hogy érkezik egy megrendelés egy beléptetőrendszerre. Attól még, hogy a kivitelezők nem végeznek felesleges munkát, lényegre törő megbeszéléseket folytatnak, felosztják a munkafolyamatokat, hatékonyan összedolgoznak, mindezek által pedig időben elkészül a kész termék, a beléptetőrendszer szoftverét ugyanúgy meg kell írni. A jól kiosztott részfeladatok, a rendszeres, hatékony egyeztetések valóban elősegítik a gyorsabb átadást, azonban a felszabadult időben az alkalmazottak ugyanúgy hasznos feladatokat látnak el. Összességében nem a munka lesz kevesebb, hanem a felesleges munkafolyamatokat hasznos tevékenységek váltják fel.
3. Minden project esetében alkalmazható az agilis vezetés?
Az agilis vezetés ágazatait – Scrum módszertan, Lean menedzsment például – lehet ötvözni, amellyel olyan cégek is működhetnek agilis formában, akikre egy-egy irányzat követelményeit nem teljes egészében megfeleltetni.
Előfordulhat, hogy egy cégnél látszólag minden adott az agilis módszertan bevezetéséhez, a gyakorlat viszont nem ezt mutatja. Ebben az esetben lényeges megvizsgálni a feltételeket:
- Gyakorlott, nagy szakértelemmel rendelkező munkatársak végzik a projectet?
- Lehetőséget nyújt a cég, hogy a kivitelezők kapcsolatba léphessenek az ügyféllel?
- Képes elfogadni a vezetőség, hogy az alkalmazottak is döntést hozzanak?
- A feltételek adottak a gyors kommunikációra?
Ha nem, érdemes újragondolni a választást vagy változtatásokat eszközölni. A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy az agilis vezetés nem javasolt például olyan cégek esetében, ahol a munkafolyamatok kiszervezetten, több helyszínen zajlanak, illetve, ahol a szervezeti kultúra, a vezetés túlságosan autoriter jellegű.