Ahogy már korábbi cikkünkben is szó volt róla, a válságnak számtalan arca van és ahány formája, annyiféle út vezet a megoldáshoz. Milyen sajátos tulajdonságokkal rendelkezik a jelenlegi krízis?
A válság szinte minden esetben hirtelen csap le, de általában vannak előjelei – a mostani helyzetben pedig bőven voltak jelek. Azok a cégek, akik idejében felismerték a koronavírus közeledtét, volt idejük előkészíteni az elkerülhetetlen változások bevezetését. Mint minden krízisnél, a koronavírus okozta válságnál is az egyik legfontosabb a proaktivítás, az időzítés.
Talán soha nem volt még ilyen fontos a céges külső és belső kommunikáció! Az emberek napról-napra bizonytalanságban élik az életüket, lassan rászokunk arra, hogy mielőtt elindulnánk otthonról, információt keresünk úti célunk elérhetőségéről. Ha nem található friss közlemény, szinte automatikusan úgy véljük, az üzlet már bezárt vagy átmenetileg szünetel, így még az online megrendelést is elkerülik a potenciális vásárlók.
Ugyanilyen létfontosságú a belső kommunikáció is. Az alkalmazottak között szinte állandó a feszültség, a bizonytalanság, ami stresszt, agressziót és sok más kellemetlenséget hozhat magával. A nyíltság, az őszinteség most többszörösen megtérülhet – az empatikus, emberséges viselkedés segít hosszútávon megtartani a legjobb munkaerőt.
Rá lettünk kényszerítve a találékonyságra, a fejlődésre – a változtatásra!
Hamar kiderült, hogy a megszokott formákban a vállalkozások többsége nem működhet tovább. Azok a cégek, akik technikailag nem voltak felkészülve az otthoni munkára való átállásra és tartani kívánták a lépést, igen nagy beruházásokat kellett meglépniük. Továbbá sok esetben az alkalmazottak kompetenciájának fejlesztésére is szükségessé vált.
Az eddig összefoglaltakat nyilvánvalóan mindannyiunk érezzük, viszont van egy nagyon fontos tényező, amiről nem szabad megfeledkezni: a válság kisebb-nagyobb mértékben, de mindenkit érint. Mintha megállították volna az idő óráját, amely csak arra vár, hogy valaki újra felhúzza. Nem árversenyről, hírnév vesztésről vagy más hátrányba taszító krízisben állunk, éppen ezért, a cég helyzeti pozíciója nagyon könnyen megőrizhető, sőt, adott esetben előnyösebb helyzetbe is hozható.
Mindez elsősorban azon múlik, milyen válságkezelési tervvel állt vagy áll elő a vezetőség – hiszen még senki semmivel nincsen elkésve. A mostani helyzet kiváló lehetőség a tervezésre, a fejlesztésekre, arra, hogy amikor enyhíteni kezdenek a szigorításokon, a cég azonnal, proaktívan kommunikálni tudja az újdonságait a versenytársakat megelőzve.