„Mindent.” – hangzik általában a laikus válasz, azonban ha a cég proaktívan reagál a krízishelyzetre, nagy mértékben csökkenthetőek a károk. Ahhoz, hogy a válságos állapotból mielőbb kilábaljon a cég, fontos meghatározni, hogy egyáltalán milyen károkat szenvedett el.
Stratégiai vagy pénzügyi károk
Akár lehet mindkettő egyszerre, de fontos elkülönítve megvizsgálni a két részhalmazt. Stratégiai kár esetében például a cég hírneve, a befektetők bizalma csorbul. Sok esetben a vásárlók a konkurens cégekhez fordulnak, ezekben az esetekben természetesen a profit csökken.
Fontos a vállalat pénzügyi helyzetét is megvizsgálni, jól átgondolni, milyen extra költségekkel kell számolnia. Egy hibás termék esetében például komoly pénzügyi vonzata lehet a termék visszahívásának, szállításának. Természeti katasztrófánál számolni kell a helyreállítás költségeivel. Válság idején a marketing költségvetést szintén optimalizálni kell, a megszokottnál nagyobb keretet kell rá biztosítani. Ha a termékkel szembeni bizalom került veszélybe szükség lehet a termék újrapozicionálására is.
Nagy figyelmet kell fordítani továbbá az alkalmazottakra. Krízishelyzetben gyakori probléma az alkalmazottak közötti konfliktus, a pánik, ami könnyedén tömeges felmondásokhoz vezethet. Időt kell szánni a belső nyílt kommunikációra, mert a legjobb szakemberek nyújthatják be a felmondásukat, akikre éppen a legnagyobb szükséged lenne.
Mit lehet tenni, hogy megelőzhetőek legyenek a nagyobb károk?
Érdemes nyitott szemmel járni, sokat tájékozódni és tanulni mások hibáiból. Válság idején bár a legkevésbé sem tűnhet fontosnak az olvasgatás, mégis érdemes hasonló helyzetek után érdeklődni, esettanulmányokat keresni a témában.
Ahhoz, hogy ez működjön, teljes mértékben tisztában kell lenni az aktuális helyzettel. Nagyon fontos, hogy nem szabad és nem is lehet jól kihátrálni a helyzetből, így a tagadás soha nem célravezető opció.